Část první
Jednací řád zastupitelstva městyse
Zastupitelstvo městyse
Liteň (dále jen zastupitelstvo) vydává podle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích), tento
svůj
jednací řád1):
Čl. 1
Úvodní ustanovení
Jednací řád
zastupitelstva upravuje přípravu, svolání, průběh a pravidla jednání, usnášení
a kontrolu plnění usnesení zastupitelstva, jakož i další věci, související s
jeho zasedáním.
Čl. 2
Pravomoci zastupitelstva městyse
(1) Zastupitelstvo
rozhoduje zásadně v samostatné působnosti, a to ve věcech, které mu jsou
vyhrazeny zákonem o obcích, příp. dalšími zákony.2)
(2) Zastupitelstvo
si může vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci
vyhrazené jinému orgánu obce.
Čl. 3
Svolání zasedání zastupitelstva
městyse
(1) Zastupitelstvo
se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce (§ 92 odst. 1
zákona o obcích). Zasedání zastupitelstva se konají v termínech podle plánu a
svolává je starosta nejpozději do 7 dnů přede dnem zasedání.3)
(2) Zasedání zastupitelstva jsou veřejná4)(§ 93 odst. 2 zákona o
obcích). Starosta jmenovitě zve na zasedání zastupitelstva členy zastupitelstva
a další osoby uvedené v příloze jednacího řádu.
(3) Úřad městyse
zveřejní informaci o místě, době a navrženém programu5)
připravovaného zasedání zastupitelstva
vždy nejméně 7 dnů předem na úřední desce obce6), zasláním
e-mailu zastupitelům, pozvánkou do kalendáře a pozvánkou z elektronické nástěnky
(např.Trello) pro zastupitele, a to všemi
jmenovanými kanály zároveň. Pro veřejnost použije zavedené informační kanály jako jsou
radniční noviny, internetové stránky městyse a/nebo mobilní rozhlas. (§ 93
odst. 1 zákona o obcích).
(4) Požádá-li o to
alespoň jedna třetina členů zastupitelstva, hejtman kraje nebo v
zákonem stanoveném případě ředitel
krajského úřadu, je starosta povinen svolat zasedání
zastupitelstva tak, aby se uskutečnilo
nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy
byla žádost doručena úřadu městyse (§ 92
odst. 1 zákona o obcích a § 55 odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do
zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů7)).
(5) Starosta svolá zasedání
zastupitelstva také na základě předchozího usnesení zastupitelstva nebo rady
obce (dále jen rada) k projednání naléhavých záležitostí. Dále může svolat zasedání ke slavnostním
příležitostem.
Čl. 4
Příprava zasedání zastupitelstva
(1) Přípravu
zasedání zastupitelstva organizuje starosta (svolavatel) podle programu
navrženého starostou.
(2) Návrhy a podklady pro zasedání zastupitelstva
připravuje starosta (§ 102 odst.
1 zákona o obcích). Jeho úkolem je zejména:
a)
stanovit dobu a místo zasedání,
b) navrhnout program zasedání
zastupitelstva,
c) stanovit odpovědnost za zpracování a
předložení odborných podkladů pro zasedání zastupitelstva.
(3) Pro zařazení
svých stanovisek, návrhů a
jiných materiálů na program
zasedání zastupitelstva předkládají výbory zastupitelstva (dále jen navrhovatel
nebo předkladatel) starostovi pouze název materiálu, jméno jeho předkladatele a
usnesení, kterým výbor o předložení materiálu rozhodl, nejméně 8 dní předem
dnem zasedání. Starosta zařadí materiály výboru do návrhu programu
připravovaného zasedání zastupitelstva.
(4) Pro
zařazení svých stanovisek, návrhů a jiných materiálů na program zasedání
zastupitelstva předkládají členové zastupitelstva (dále jen navrhovatel nebo předkladatel)
starostovi název materiálu, jméno jeho předkladatele a usnesení, nejméně 8 dní
předem dnem zasedání, a to včetně všech podkladů potřebných k projednání.
Starosta zařadí materiály členů do návrhu programu připravovaného zasedání
zastupitelstva.
(5) Materiály určené pro jednání zastupitelstva se
předkládají písemně. Všechny
materiály, které starosta zařadil do návrhu
programu zasedání zastupitelstva včetně materiálů navrhovatelů, a které mají být
zpracovány v písemné podobě, se předkládají prostřednictvím elektronické
nástěnky (např. Trello) a cloudového úložiště (např. Google disk) tak, aby byly
k dispozici členům zastupitelstva nejpozději 5 dnů přede dnem zasedání zastupitelstva.
(6) Ve
výjimečných a odůvodněných případech mohou být materiály předloženy členům zastupitelstva v kratším termínu,
popř. v den zasedání zastupitelstva. V tomto případě podá odůvodnění členům
zastupitelstva starosta, u materiálů předkládaných výbory předseda výboru, u
materiálů předkládaných členy člen, a v průběhu zasedání bude poskytnut
dostatečný čas k jejich
prostudování.
(7) Písemně
zpracované materiály určené k projednání zastupitelstvem, předkládá
navrhovatel prostřednictvím elektronické nástěnky a cloudového úložiště nejméně
5 dnů před termínem jednání. Předložené
materiály budou v takové formě, aby umožňovaly veřejnou prezentaci pomocí
audiovizuální techniky. Vyžaduje-li to povaha materiálů k projednání,
připraví je úřad městyse v tištěné formě
a vyzve zastupitele k převzetí v kanceláři
úřadu.
(8) Písemné
návrhy pro jednání zastupitelstva obsahují:
a)
název materiálu a jména předkladatelů
b)
popis a/nebo zdůvodnění (důvodovou
zprávu)
c)
návrh řešení nebo usnesení
d)
doplňující
materiály nutné pro rozhodnutí jako jsou mapy, plány, smlouvy, fotografie, apod.
(9) Předkládané
materiály k projednání musí být zpracovány tak,
aby umožnily členům zastupitelstva komplexně posoudit problematiku a přijmout
opatření.
Čl. 5
Účast členů zastupitelstva na
zasedání
(1)
Členové
zastupitelstva jsou povinni zúčastňovat se zasedání zastupitelstva (§ 83 odst. 1 zákona o obcích), jinak jsou
povinni se, zpravidla písemně, omluvit starostovi s uvedením důvodu.
(2)
Účast na zasedání stvrzují členové
zastupitelstva podpisem do listiny přítomných.
Čl. 6
Program zasedání
(1)
Právo
předkládat návrhy zastupitelstvu k projednání mají jeho členové, rada, výbory (§ 94
odst. 1 zákona o obcích), popř. další
osoby, které o to zastupitelstvo požádá, popř. výjimečně určí
starosta při přípravě programu zastupitelstva.
(2)
Program zasedání zastupitelstva
navrhuje starosta.
(3)
Předkladatel
materiálu může materiál stáhnout z návrhu programu zasedání zastupitelstva, a to až do
okamžiku schválení programu. Po schválení programu tak může učinit jedině se
souhlasem zastupitelstva.
(4)
Návrh programu zasedání je
zastupitelstvu předkládán ke schválení v úvodu zasedání zastupitelstva. Členové zastupitelstva mohou navrhnout změny navrženého
programu (doplnění nebo vypuštění bodů, změny pořadí projednávání bodů). O
programu zasedání rozhoduje zastupitelstvo hlasováním a na zasedání
zastupitelstva může být jednáno jenom o věcech, které byly schváleny v
programu.
(5)
Po schválení
programu zasedání může člen zastupitelstva navrhnout zařazení nového bodu
programu pouze v případě, že předcházející bod byl ukončen hlasováním o
usnesení. O zařazení nového bodu v průběhu zasedání rozhodne zastupitelstvo (§ 94 odst. 2 zákona o obcích).
Čl. 7
Průběh zasedání zastupitelstva
městyse
Zahájení zasedání
(1)
Zasedání zastupitelstva řídí starosta
nebo v jeho nepřítomnosti jeden z místostarostů (předsedající) (§ 103 odst.
5 zákona o obcích).
(2)
Zasedání
zastupitelstva zahajuje starosta (předsedající). Není-li při zahájení zasedání
přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí starosta
(předsedající) zasedání a svolá náhradní zasedání zastupitelstva k témuž
programu, a to do 15 dnů od jeho konání (§ 92 odst. 3 zákona o obcích).
(3)
Starosta (předsedající) řídí
hlasování, zjišťuje a vyhlašuje jeho výsledek,
vyhlašuje přestávku, ukončuje zasedání a dbá na to, aby zasedání mělo pracovní
charakter a věcný průběh.
(4) V zahajovací
části zasedání zastupitelstva starosta (předsedající) konstatuje přítomnost
nadpoloviční většiny členů a navrhne schválení programu zasedání včetně určení,
které materiály budou předloženy s úvodním slovem předkladatele. Přednese
zprávu o činnosti orgánů obce. (I v případě náhradního zasedání musí být
dodržena podmínka stanovená § 93 odst. 1 zákona o obcích, tzn. informování
veřejnosti. Podle § 97 zákona o obcích „Obec informuje občany o činnosti orgánů
obce na zasedání zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě
obvyklým, což jsou v městysi radniční noviny
pro obsáhlejší informování,
mobilní rozhlas pro
naléhavá neodkladná sdělení, emailový zpravodaj jako
elektronická forma radničních novin“.)
Předloží návrh na volbu a určení dvou členů
zastupitelstva za ověřovatele zápisu z tohoto zasedání. Oznámí, kdo bude
pořizovat zápis.
(5) Starosta (předsedající) vyzve ověřovatele zápisu z předchozího
zasedání zastupitelstva k
podání zprávy o ověření zápisu. O
námitkách člena zastupitelstva proti zápisu rozhodne zastupitelstvo hlasováním na svém nejbližším zasedání (§ 95 odst. 2 zákona o obcích).
(6) Pokud jsou k projednávané problematice předložena samostatná stanoviska výboru, udělí starosta (předsedající) zástupci výboru slovo
ještě před zahájením rozpravy.
Rozprava
(7) Do rozpravy
se přihlašují členové zastupitelstva a ostatní účastníci zasedání zvednutím ruky nebo písemně u starosty (předsedajícího). Ke slovu je možno se přihlásit jen do té
doby, pokud starosta (předsedající) neudělí závěrečné
slovo nebo pokud nebyl hlasováním členů zastupitelstva stanoven konec rozpravy. Vystoupení v rozpravě nemůže být delší než 8 minut. Vystupující může požádat o prodloužení doby trvání vystoupení. O tomto návrhu se
hlasuje bezodkladně.
(8) Starosta (předsedající) udělí slovo všem
přihlášeným členům zastupitelstva v pořadí, v jakém se
přihlásili. K podání vysvětlení nebo upřesnění předkládaného
materiálu nebo projednávané problematiky, popř. zodpovězení dotazu, podnětu
či připomínky, udělí starosta (předsedající) také slovo zaměstnanci
obce, zástupci výboru a komise rady, popř. zástupci právnické osoby, kterou
obec založila nebo zřídila.
(9) Po vystoupení přihlášených dle odst. 8 udělí starosta (předsedající) slovo přihlášeným občanům obce, kteří dosáhli věku 18
let, a fyzickým osobám, které dosáhly věku 18 let a vlastní na území obce nemovitost
(dále jen občan obce), aby mohli na zasedání zastupitelstva
vyjádřit své stanovisko k projednávané věci nebo se vyjádřit k návrhu rozpočtu
obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý rok (§ 16 zákona o obcích). Jejich vystoupení je časově omezeno 4 minutami – po této době jim starosta (předsedající) odejme slovo.
(10) Zúčastní-li se zasedání zastupitelstva člen vlády nebo jím pověřený zástupce, senátor, poslanec, nebo
zástupce orgánů kraje, a požádá-li o slovo, musí mu být vždy uděleno (§ 93 odst. 3 zákona o obcích).
(11) Ostatním účastníkům zasedání může být uděleno slovo podle možností a se souhlasem zastupitelstva.
(12) Bez ohledu na pořadí přihlášení do rozpravy musí být uděleno slovo také tomu členovi
zastupitelstva, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo právních předpisů.
(13) V rozpravě smí vystoupit jen ten, komu starosta (předsedající) udělil
slovo.
(14) Zastupitelstvo
může v průběhu zasedání hlasováním bez rozpravy
body programu přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo i více bodům programu.
(15) Zastupitelstvo se může usnést na omezení rozpravy k projednávanému bodu, to je omezení počtu vystoupení, přičemž omezení nemůže být menší než dvě k téže věci.
(16) Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoli člen
zastupitelstva; o jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.
(17) Předsedající může udělit slovo přítomným občanům až po
celkovém projednání navrženého a schváleného programu. Případné připomínky budou zapsány v zápise a zodpovězeny na
příštím zasedání.
Přestávka v jednání
(18) Nejpozději po 3
hodinách souvislého jednání zastupitelstva starosta (předsedající) vyhlásí
přestávku trvající alespoň 30 minut.
Čl. 8
Příprava usnesení zastupitelstva
městyse
(1) Návrh
usnesení předkládaný zastupitelstvu
ke schválení vychází ze zprávy, rozborů, projednávaných návrhů a z rozpravy
členů zastupitelstva. Návrhy usnesení připravují předkladatelé v časové a věcné souvislosti s přípravou zpráv, ekonomických
rozborů a jiných materiálů.
(2) Závěry, opatření a způsob kontroly musí být v návrhu usnesení formulovány
stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů. Tím se
ukládají úkoly starostovi a členům zastupitelstva.
(3) Plnění
usnesení kontroluje kontrolní výbor.
(4) Zodpovědnost
za vypracování usnesení nese předsedající zasedání.
Čl. 9
Usnesení zastupitelstva, hlasování
(1) Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání.
(2) Usnesení se přijímá zpravidla na
závěr každého bodu jednání.
(3) Usnesením zastupitelstva se ukládají
úkoly v samostatné působnosti obce, stanoví-li tak zákon, starostovi a jiným členům
zastupitelstva, výborům, úřadu městyse, popř. zástupci právnické osoby, kterou
obec založila nebo zřídila.
(4) Zastupitelstvo je schopno se usnášet,
je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
(5) Vyžaduje-li
povaha usnesení, aby zastupitelstvo hlasovalo o jednotlivých bodech navrženého
usnesení, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování starosta (předsedající).
(6) Byly-li uplatněny pozměňující návrhy,
dá starosta (předsedající) hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních
částech návrhu. Pozměňující návrhy musí být předány předsedajícímu vždy
písemně. Pozměňujícím návrhem se pro tyto účely rozumí: částečně pozměňující návrh,
doplňující návrh nebo protinávrh. O pozměňujících návrzích se hlasuje v opačném
pořadí, než byly předkládány. Je-li
pozměňující návrh přijat, o zbylých návrzích se již nehlasuje.
(7)
V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách,
hlasuje zastupitelstvo nejprve o variantě doporučené předkladatelem. Schválením
jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijaté.
(8) V případě, že se při zasedání
zastupitelstva projeví nové okolnosti a podmínky, které vyžadují podstatně
přepracovat předloženou zprávu a návrh usnesení, může zastupitelstvo
rozhodnout, že o věci bude jednat na svém příštím zasedání.
(9) Hlasování se provádí veřejně nebo
tajně, o způsobu hlasování rozhoduje zastupitelstvo. Veřejné hlasování se
provádí zdvižením ruky pro návrh nebo proti návrhu nebo se lze hlasování
zdržet. Tajně se hlasuje nebo volí hlasovacími lístky.24)
(10) Před zahájením
hlasování starosta (předsedající) oznámí, o čem se bude hlasovat, a má-li být
hlasováním přijato usnesení, oznámí číslo usnesení, o kterém se bude hlasovat.
(11) Každý člen zastupitelstva hlasuje osobně,
zastoupení při hlasování není přípustné.
(12) Každý člen
zastupitelstva může vznést při hlasování nebo bezprostředně po něm námitku
proti průběhu nebo výsledku hlasování.
O takové námitce rozhodne zastupitelstvo bez rozpravy. Vyhoví-li zastupitelstvo
námitce, musí se hlasování opakovat.
(13) Usnesení je
přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva (§ 87 zákona o
obcích).
(14) Seznam materiálů, které
zastupitelstvo projednalo, ale hlasováním nebylo přijato žádné usnesení, se uvede na závěr přijatých usnesení
zastupitelstva s textem: „Materiály projednané zastupitelstvem bez přijatého usnesení“.
Čl. 10
Dotazy, připomínky a podněty členů
zastupitelstva
(1) Členové zastupitelstva mají právo
vznášet dotazy, připomínky a podněty na starostu, na předsedy výborů, na
statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí
příspěvkových organizací a organizačních složek,
které obec založila nebo zřídila a požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od
zaměstnanců právnických osob, které
obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce (§ 82 zákona o obcích).
(2) Na dotazy a
připomínky odpovídá dotazovaný bezodkladně;
připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření,
zodpoví písemně, nejdéle do 30 dnů.
(3) Dotazy,
připomínky a podněty vznesené na zasedání zastupitelstva se zaznamenávají v
zápise a je o nich a
jejich vyřízení vedena evidence na obecním úřadu.
Čl. 11
Péče o nerušený průběh jednání
(1) Nikdo nesmí rušit průběh zasedání zastupitelstva. Starosta (předsedající)
rušitele jednání upozorní, aby od svého jednání upustil. Pokud rušitel i přes
upozornění v rušení jednání pokračuje, vykáže starosta (předsedající)
rušitele z jednací místnosti.
(2) Překročí-li
řečník stanovený časový limit (čl. 7
odst. 9 a 11), může mu starosta (předsedající) odejmout slovo.
Čl. 12
Ukončení zasedání zastupitelstva
(1) Starosta (předsedající) prohlásí
zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o
slovo.
(2) Pokud nedojde ke schválení programu
zasedání, zastupitelstvo projedná pouze
body, jejichž projednání ukládá zákon (námitky proti zápisu, neslučitelnost funkcí
u člena zastupitelstva aj.) a starosta (předsedající) prohlásí zasedání
zastupitelstva za ukončené.28)
(3) Starosta
(předsedající) prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet členů
zastupitelstva na probíhajícím zasedání pod nadpoloviční většinu všech členů
zastupitelstva. V tomto případě zasedání svolá znovu do 15 dnů ke zbývajícímu
programu (§ 92 odst. 3
zákona o obcích).
Čl. 13
Vydávání obecně závazných vyhlášek obce
(1) Obecně
závazné vyhlášky obce (dále jen vyhlášky) vydává obec v samostatné působnosti,
jejich vydávání je vyhrazeno zastupitelstvu obce. Zastupitelstvo nemůže
vydávání vyhlášek svěřit jinému orgánu obce (§ 84 odst. 2
písm. h) zákona o obcích).
(2) Obec se při
vydávání vyhlášek řídí zákonem.
(3) Vyhlášky
vydává zastupitelstvo vždy usnesením.
(4) Vyhlášky
podepisuje starosta spolu s místostarostou (§ 104 odst.
2 zákona o obcích).
(5) Podmínkou
platnosti vyhlášek je jejich vyhlášení. Vyhlášení se provede tak, že se
schválená vyhláška vyvěsí na úřední desce obce po dobu 15 dnů (§ 12 zákona o obcích).
(6) Vyhlášky musí
být každému přístupny na obecním úřadu (§ 12 zákona o obcích).
(7) Vyhlášku lze
změnit nebo zrušit opět jen vyhláškou.
Čl. 14
Pracovní komise
Zastupitelstvo může pro přípravu
odborných stanovisek a expertiz
zřídit pracovní komise složené z členů zastupitelstva a odborníků – nečlenů
zastupitelstva. Činnost pracovní komise končí splněním úkolu, pro který byla zřízena.
Čl. 15
Organizačně technické záležitosti
(1) Pro
zpracování a předkládání materiálů pro zasedání zastupitelstva se řídí Čl. 4
bod (7) až (8) tohoto řádu
(2) O průběhu zasedání zastupitelstva se
pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá obecní úřad. Kromě zápisu se z
průběhu zasedání pořizuje také zvukový a obrazový záznam, který slouží jako podklad pro zpracování písemného zápisu
a/nebo při rozhodování o námitkách členů zastupitelstva. Změny v navržených usneseních
jsou zapsány ihned do prezentovaných materiálů (dále jen prezentace).
Prezentace slouží také jako podklad pro zpracování písemného zápisu.
(3) Zápis dosvědčuje průběh zasedání a
obsah přijatých usnesení. Jeho součástí je vlastnoručně podepsaná listina
přítomných.
(4) V zápisu se uvádí:
a) den a místo zasedání,
b) hodina zahájení a ukončení,
c) jména určených ověřovatelů zápisu,
d) počet přítomných členů zastupitelstva,
e) jména omluvených i neomluvených členů zastupitelstva,
f) schválený pořad jednání,
g) průběh rozpravy se jmény řečníků,
h) průběh a výsledek hlasování,
i) učiněná oznámení o střetu zájmů
(osobním zájmu) podle čl. 17 odst. 2 tohoto jednacího řádu,
j) další skutečnosti, které by se podle
rozhodnutí členů zastupitelstva měly stát součástí zápisu,
k) přijatá usnesení,
l) jméno zapisovatelky,
m) datum pořízení zápisu.
(5) Zápis se vyhotovuje
do 10 dnů po skončení zasedání zastupitelstva a podepisují jej starosta nebo
místostarosta a určení ověřovatelé. Zápis je uložen k nahlédnutí na obecním
úřadu (§ 95 zákona o obcích), na
elektronické úřední desce, internetových stránkách městyse
a elektronické nástěnce (např. Trello).
(6) Obecní úřad vede evidenci usnesení
jednotlivých zasedání a soustřeďuje zprávy o
jejich plnění.
(7) Obecní úřad vydává na základě žádosti
výpisy z usnesení zastupitelstva.
Čl. 16
Zabezpečení a kontrola usnesení
zastupitelstva
(1) Na každém
zasedání zastupitelstvo kontroluje plnění usnesení z minulého jednání. Pokud nejsou
usnesení plněna, projedná zastupitelstvo na nejbližší schůzi organizační
opatření k zabezpečení plnění usnesení zastupitelstva. Návrh zastupitelstvu
předkládá starosta (§ 102 odst. 1 zákona o obcích).
(2) Souhrnnou
kontrolu plnění usnesení provádí starosta a informuje na následujícím zasedání
zastupitelstvo.
Čl. 17
Další povinnosti členů zastupitelstva
(1) Člen zastupitelstva, u něhož skutečnosti
nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v
orgánech obce mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro
fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto
skutečnost před zahájením jednání orgánu obce, který má danou
záležitost projednávat. O tom, zda existuje důvod pro vyloučení z projednávání
a rozhodování této záležitosti, rozhoduje tento orgán obce (§ 83 odst. 2
zákona o obcích).
(2) Člen zastupitelstva, který je veřejným funkcionářem ve smyslu
zákona o střetu zájmů, je povinen při jednání zastupitelstva oznámit svůj poměr
k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu
mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li
na věci jiný osobní zájem; to
neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý. Oznámení se podává
ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než orgán přistoupí k
hlasování; oznámení je vždy součástí zápisu z jednání (§ 8 zákona č.
159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb).
(3) Člen
zastupitelstva nebo jeho náhradník, který byl v souladu s
ustanovením § 84 odst. 2 písm. f) zákona o
obcích delegován jako zástupce obce na valnou hromadu nebo zasedání správní
rady společnosti, v níž má obec majetkovou účast:
a) předloží
zastupitelstvu prostřednictvím obecního úřadu před konáním valné hromady nebo
zasedání správní rady program valné hromady,
b) je oprávněn
jednat na valné hromadě nebo zasedání správní rady za obec v rámci zmocnění
uděleného mu zastupitelstvem,
c) podá bez
zbytečného odkladu zastupitelstvu prostřednictvím obecního úřadu písemnou informaci
o průběhu jednání valné hromady nebo zasedání správní rady a přijatých rozhodnutích
a předá zastupitelstvu zápis, popř. kopii zápisu z valné hromady nebo zasedání správní rady.
Čl. 18
Další ustanovení
(1) Obecní úřad je oprávněn vést seznam členů zastupitelstva s
uvedením jejich akademického titulu, jména, příjmení, adresy
a telefonního čísla do zaměstnání, příp. do místa bydliště; seznam slouží pouze
pro potřebu členů zastupitelstva a vnitřní potřebu
obecního úřadu.
(2) Obecní úřad je oprávněn na vyžádání jiných osob sdělovat tyto
údaje o Členech zastupitelstva:
a)
jméno, příjmení,
b)
věk,
c)
povolání,
d)
obec trvalého pobytu,
e)
členství v politické straně.
Další informace poskytuje obecní úřad pouze s písemným souhlasem člena zastupitelstva.
(3) Obecní úřad přijímá pro Členy zastupitelstva písemnosti a
zajišťuje jejich doručení adresátovi.
Část druhá
Jednací řád výborů
(zřízených podle § 117 a násl. zákona o
obcích)
Čl. 19
Úvodní ustanovení
Jednací řád výborů upravuje přípravu, obsah jednání, způsob
usnášení se a hlasování výborů.
Čl. 20
Postavení výboru
(1) Zastupitelstvo zřizuje a zrušuje výbory
v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. l) a § 117 a násl. zákona o obcích.
(2) Výbor je iniciativní a kontrolní
orgán zastupitelstva (§ 117 zákona
o obcích).
(3) Náplň činnosti finančního výboru a kontrolního výboru stanoví § 119 zákona o
obcích, náplň činnosti osadního výboru stanoví § 121 zákona o obcích. Ostatním výborům
stanoví náplň činnosti a úkoly zastupitelstvo (§ 118 zákona o obcích).
(4) Výbory jsou ze své činnosti odpovědny
zastupitelstvu (§ 118 odst. 1 zákona o obcích).
(5) Výbor se skládá z předsedy a dalších Členů, které volí a odvolává
zastupitelstvo. Předsedou výboru je vždy Člen
zastupitelstva; to neplatí, jde-li o předsedu osadního výboru (§ 117 odst. 4 zákona o obcích).
(6) Členy osadního výboru jsou občané
obce, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v té části obce, pro kterou je
osadní výbor zřízen (§ 120 odst. 2 zákona o obcích).
(7) Členy výboru pro národnostní menšiny
jsou zástupci národnostních menšin, pokud je deleguje svaz utvořený podle zvláštního zákona; vždy však příslušníci
národnostních menšin musí tvořit nejméně polovinu všech Členů výboru40)(§
117 odst. 3 zákona o obcích).
(8) Výbor si ze svých Členů může zvolit místopředsedu (místopředsedy).
(9) Počet Členů výboru stanoví zastupitelstvo podle potřeby příslušného
odvětví, ve kterém výbor vyvíjí svoji činnost, vždy má však min. 3 Členy.41) Počet Členů výboru je vždy lichý (§ 118, § 119, § 120 zákona o obcích).
(10) Funkce Člena
výboru zaniká:
a) ukončením hlasování ve druhý den voleb, popř. nových voleb do
zastupitelstva obce,
b) okamžikem, ve kterém Člen výboru oznámí na zasedání
zastupitelstva, že ze své funkce odstupuje,
c) písemným oznámením o
odstoupení z funkce Člena výboru, a to dnem, který Člen výboru jako den odstoupení
uvedl, jinak dnem, kdy bylo písemné oznámení o odstoupení doručeno orgánům obce
nebo předsedovi výboru,
d) dnem následujícím po dni, ve kterém Člen výboru oznámil na jednání výboru, že
ze své funkce odstupuje; tato skutečnost se uvádí v zápisu z jednání výboru;
předseda výboru o této skutečnosti informuje nejbližší zasedání zastupitelstva
obce,
e) úmrtím Člena výboru,
f)
odvoláním.
Čl. 21
Jednání výboru
(1) Výbor se schází podle potřeby.
(2) Výbor svolává předseda výboru a
určuje místo, čas a pořad jednání výboru.
(3) Výbor jedná zpravidla na základě
písemných podkladů, které předkládají Členové
výboru, příp. obecní úřad.
(4) Jednání výboru je neveřejné.
(5) Jednání výboru se zúčastňují jeho Členové. Jejich Členství je nezastupitelné. Výbor si může přizvat na jednání další odborníky, kteří se
jednání výboru zúčastňují s hlasem poradním. O účasti přizvaných osob na
jednání výboru rozhodují jeho Členové
hlasováním.
(6) Nemůže-li se Člen výjimečně zúčastnit
jednání výboru, oznámí předem předsedovi výboru důvody své nepřítomnosti, příp.
své stanovisko k projednávané záležitosti. Toto stanovisko však nenahrazuje
hlasování a jiný Člen výboru nemůže za nepřítomného Člena výboru hlasovat.
(7) Jednání výboru řídí jeho předseda. V
jeho nepřítomnosti řídí výbor místopředseda, popř. i jiný Člen výboru pověřený předsedou.
(8) O účasti na jednání výboru se pořídí
prezenční listina s vlastnoručním podpisem každého účastníka. Prezenční listina
tvoří přílohu zápisu z jednání výboru.
(9) O každém
jednání se pořizuje zápis, který podepisuje ten,
kdo jednání řídil. V zápisu se vždy uvede počet přítomných Členů výboru,
schválený program, průběh a výsledek hlasování a přijatá
usnesení.
(10)
V případě, že výbor
provádí kontrolu, o provedené kontrole výbor pořídí zápis, který obsahuje, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky
byly zjištěny a návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis
podepisuje Člen výboru, který provedl
kontrolu, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. Výbor
následně předloží zápis zastupitelstvu; k zápisu připojí vyjádření orgánu,
popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala (§ 119 odst. 4,
5 zákona o obcích).
(11)
Nejpozději do 10 dnů po skončení jednání výboru musí být zápis a usnesení předány obecnímu
úřadu.
Čl. 22
Usnesení výboru a hlasování
(1) Výbor je způsobilý se usnášet, jestliže je přítomna nadpoloviční většina všech jeho Členů.
(2) Usnesení výboru je platné, pokud s ním vyslovila svůj souhlas nadpoloviční většina všech
Členů výboru (§ 118 odst. 3 zákona o obcích).
(3) Usnesení, stanoviska
a závěry výboru vyžádané k materiálům zastupitelstva se uvádějí jako příloha materiálu, příp. jsou předsedou výboru sdělena na zasedání zastupitelstva.
Čl. 23
Jiná ustanovení
(1) Výbory předkládají nejméně 1x za rok zastupitelstvu
zprávu o své činnosti, a to zpravidla písemně.
(2) V zájmu úspěšného plnění společných úkolů výbory vzájemně spolupracují, popř. koordinují svou činnost ve věcech společných pro více odvětví. Vyžaduje-li
to zájem věci, mohou výbory jednat společně a podávat zastupitelstvu společné
zprávy, návrhy, stanoviska apod.
(3) Písemnosti vyhotovené výbory se označují v záhlaví názvem obce,
uvedením zastupitelstva a názvem výboru, který písemnost vyhotovil (§ 111 zákona o obcích).
Část třetí
Závěrečná
ustanovení
Čl. 24
Závěrečná
ustanovení
(1) Jednací řád zastupitelstva obce a výborů
zastupitelstva obce schválilo zastupitelstvo usnesením č.215 ze dne
20.10.2022 s účinností od 20.10.2022.
Dr. Peter
Kapusta |
|
Tomáš
Jurajda |
starosta městyse místostarosta
městyse
Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.